СМОЛЯК В.М.

КВНЗ "Запорізький педагогічний коледж" ЗОР

 

ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

СТУДЕНТІВ ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕДЖУ

 

Сучасний етап розвитку системи підготовки майбутніх учителів з початкової освіти характеризується високою динамічністю, яка тісно пов’язана з модернізацією вищої освіти як такої, що повинна відповідати загальноєвропейським зразкам та тенденціям. Система  реформування освіти в Україні супроводжується низкою невизначеностей  і суперечностей як у контексті вимог до навчальних закладів так і у перебудові стандартів підготовки.

У Статті 26 п.6 закону України "Про вищу освіту" одним із основних завдань вищого навчального закладу передбачено створення необхідних умов для реалізації учасниками освітнього процесу їхніх здібностей і талантів [2].

Поняття "здібності" у психології розглядається як індивідуально-психологічні особливості особистості, що забезпечують успіх у діяльності, спілкуванні і легкість оволодіння ними. За Б.М. Тепловим, здібності не зводяться до навичок та умінь і відрізняють одну людину від іншої в залежності від успішності виконання певної діяльності[1].

Талант – високий  рівень обдарованості, природний хист людини до певного виду діяльності [3]; видатні природні здібності людини до діяльності в якійсь галузі та уміння, які розвиваються з набуттям навичок і досвіду.

Обидва поняття є характеристикою конкретної особистості, тому, на нашу думку, можуть ефективно розвиватися тільки при застосуванні індивідуальних траєкторій розвитку. 

Під час організації навчальних занять відповідальність за організацію індивідуальних траєкторій розвитку в одноковій мірі покладено як на викладача та  і на студента.

На нашу думку, великий потенціал закладений у годинах  самостійної  роботи, який досі використовується тільки частково. Причини криються у протиріччях, які пов’язані з баченням викладачів (старшого покоління) та вимог студентів (сучасного покоління).

Професія вчителя початкової школи зразка ХХІ століття швидко набирає нових ознак та функцій, що є наслідком поступового переходу суспільства до інформаційного етапу розвитку. Типові завдання діяльності педагога, разом з прискоренням науково-технічного прогресу, розширюються і ускладнюються завдяки використанню комп'ютерної техніки та різноманітних девайсів.

З цих причин в теорії та практиці професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи визріває нове наукове та практичне завдання – підготовка висококваліфікованого вчителя початкової ланки до застосування персонального навчального середовища, яке дозволить у навчальному закладі закласти базис індивідуальної траєкторії професійного розвитку, а під час виконання своїх обов’язків вчителя початкової школи ефективно його розвивати.

На шляху до вирішення такого завдання вже немало зроблено як вітчизняними так і зарубіжними адептами професійної освіти. Так, у підготовці фахівців суміжних спеціальностей і вчителів різних предметів розроблено ефективні педагогічні технології формування IT-компетентності (В.М.Андрієвська, К.М.Врадій, М.І. Жалдак, І.З. Лецюк, О.В.Нікулочкіна,  Г.В.Коліжук, А.М.Коломієць, О.В.Кравчук, Г.А.Кучаковська,  В.В. Осадчий, Л.Є.Пєтухова тощо). 

Зміни в освітньому та соціально-економічному середовищі у поєднанні з вимогами до змісту початкової загальної середньої освіти вимагають трансформації засобів, методів та форм підготовки майбутніх учителів з початкової освіти. Очевидно, що така трансформація має відбуватися з урахуванням досвіду фундаторів професійної освіти вчителів початкової школи, до яких можна віднести Ш.Амонашвілі, О.Абдуліну, Л.Ахмедзянову, І.Богданову, І.Зязюна, Е.Карпову, Н.Кічук, І.Крохіну, А.Крупеніну, Н.Кузьміну,  О.Савченко, С.Сисоєву, С.Соловейчик, Т.Сущенко, В.Сухомлинського, О.Цокур тощо.

Виходячи з психолого-педагогічних засад  підготовки    майбутніх    учителів з початкової освіти до створення сприятливого середовища розвитку їх педагогічних здібностей і талантів слід, на нашу думку, використовувати сучасні, близькі за формою та змістом засоби Веб-комунікацій, в основі яких повинні бути сучасні Веб 2.0 та Веб 3.0 технології, як такі, що можуть використовуватися безкоштовно, дозволяють працювати як індивідуально, так і групами, інтегрують сервіси різноманітного призначення, мають ефективні засоби створення структурно-логічних схем, які наочно представляють власне навчальне середовище.

На часі питання розроблення структурно-функціональної   моделі підготовки майбутніх  учителів з початкової освіти до застосування персонального навчального середовища як засобу ефективної організації самостійної роботи студентів.

Для реалізації поставленого завдання у Комунальному вищому навчальному закладі "Запорізький педагогічний коледж" Запорізької обласної ради розпочата робота, яка передбачає такі етапи:

-          підготовка студентів до застосування Веб 2.0 технологій у навчальному процесі. З цією метою створена навчальна програма "Інтернет-технології в освіті" та у варіативній складовій навчального плану передбачена одноіменна дисципліна;

-          організація та проведення творчих груп, семінарів і тренінгів  з викладачами щодо роботи в Moodle та Веб 2.0;

-          встановлена та наповнена система організації дистанційної освіти Moodle;

-          апробація завдань та внесення коректив;

-          пошук нових ефективних сервісів та долучення їх до персонального навчального середовища майбутнього вчителя з початкової освіти.

Практична реалізація поставленого завдання дозволить розробити й реалізувати навчально-методичне забезпечення підготовки майбутніх учителів з початкової освіти, яке буде максимально адаптоване під потреби конкретного студента, створить умови для  усунення протиріч між баченням викладачів та потребами студентів щодо форм, методів і засобів організації не тільки самостійної роботи, а й освітнього процесу в цілому,  дозволить якісно модифікувати навчальні дисципліни циклу професійно-практичної підготовки: методика навчання інформатики початкової школи, основи педагогічної майстерності, вступ до спеціальності; циклу математичної та природничо-наукової підготовки: інформаційно-комунікаційні технології, технічні засоби навчання,   інтернет-технології в освіті, практичний курс інформатики з елементами програмування та інші.

Висновок. На основі вищесказаного можна зробити висновок, що дієве персональне навчальне середовище дозволить якісно виконувати Закон України "Про вищу освіту", сприятиме створенню та реалізації індивідуальної траєкторії підготовки сучасного вчителя з початкової освіти, може лягти в основу сучасних освітніх програм підготовки фахівців.

 

Бібліографічні посилання

 

1.      Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. /О.В. Скрипченко,Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчукта ін.— К.: Просвіта, 2001.— 416 с.

2.      Закон України "Про вищу освіти" (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2014, №37-38, ст..2004). – Режим  доступу:   http: //zakon0.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18/page2

3.      Українська психологічна термінологія: словник-довідник. За ред. М.-Л.А. Чепи. - К., 2010. ISBN 978-617-571-040-0

 

 

 

Download
СМОЛЯК В.М..pdf
Adobe Acrobat Document 129.7 KB

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Наталія Андрєєва, КВНЗ ЗПК ЗОР (Monday, 30 May 2016 20:18)

    Технології Веб 2.0 на сучасному етапі розвитку суспільства за допомогою інтерактивності та соціалізації дозволяють створити умови для максимального розвитку особистісного потенціалу кожного студента, сприяють оптимізації навчально-виховного процесу. Перевагою Веб 2.0 є те, що студент стає більш автономним та активнішим у створенні навчальної інформації та взаємодії з іншими учасниками педагогічного процесу та знаходиться в його центрі. Слід зазначити, що студенти переважною більшістю готові до активного використання вище зазначених технологій, але це, на жаль, не можна сказати про певний відсоток викладачів, які з Інтернет-сервісами на «Ви». Отже, запропоновані етапи роботи з реалізації застосування дієвого персонального навчального середовища як засобу ефективної організації самостійної роботи студентів мають дуже велике значення.