Нікопольське педагогічне училище
Державного вищого навчального закладу
«Криворізький національний університет»
СУТНІСТЬ ПРОЕКТНОГО НАВЧАННЯ
По мірі інформатизації нашого суспільства, в міру його входження в світову спільноту наростає потреба в навчанні й вихованні дітей, здатних жити у сучасному суспільстві, які вміють спілкуватися й взаємодіяти, і мають цілісне уявлення про світ та його інформаційну єдність. Сучасне суспільство зацікавлене в тому, щоб його громадяни були здатні самостійно, активно діяти, ухвалювати рішення, гнучко адаптуватися до умов життя, що постійно змінюються. Впровадження методу проектів в освіту не є новою або революційною ідеєю. Метод проектів отримав розвиток тому, що викликає інтерес у студентів. Добре організований проект стимулює студентів до активних досліджень і розвитку критичного мислення та мислення вищих рівнів [2].
Актуальність методу проектів значно зростає в умовах переходу сучасної системи освіти до компетентнісного підходу, що передбачає виховання та розвиток компетентнісної особистості, здатної діяти осмислено, орієнтуватись у мінливому навколишньому світі, із сформованими цінностями. Впровадження методу проектів відповідає соціальному замовленню суспільства, що стрімко змінюється і вимагає кардинальних змін у системі освіти [1].
Основна мета проектного навчання - формування в студентів теоретичної бази знань з інформатики, умінь і навичок ефективного використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у своїй діяльності, що має забезпечити формування у студентів основ інформаційної культури. Завдяки використанню методу проектів цієї мети можна досягти на більш високому рівні.
Головні умови організації роботи над проектом:
· знання викладачем особливостей проектної методики, усвідомлення широких можливостей розвитку студентів у процесі проектної діяльності;
· навчання студентів володінню технологією проектної діяльності (уміння визначати мету, задачі, бачити предмет дослідження, визначати гіпотезу, планувати власну діяльність і діяльність своїх товаришів);
· здатність чітко, систематично виконувати сплановану роботу, що є неодмінною умовою для розвитку студентів у процесі реалізації проекту;
· прагнення студентів брати участь у роботі над проектом;
· визначення рівня оволодіння знаннями з предмета й загальнонавчальними інтелектуальними уміннями;
· доводити проект до кінця, поетапно узгодивши проміжні результати з викладачем;
· наявність інформації щодо роботи над проектом.
· Основні вимоги до використання методу проектів
· наявність значущої в дослідницькому, творчому плані проблеми, яка вимагає дослідницького пошуку для її розв'язання;
· практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів; самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність студентів;
· визначення кінцевих цілей спільних/індивідуальних проектів;
· визначення базових знань із різних областей, необхідних для роботи над проектом;
· структурування змістовної частини проекту (із зазначенням поетапних результатів);
· використання дослідницьких методів: визначення проблеми, завдань дослідження, які випливають із проблем, висунення гіпотези щодо їх розв'язання, обговорення методів дослідження, оформлення кінцевих результатів, аналіз отриманих даних, підбиття підсумків, коригування, висновки;
· результати виконаних проектів повинні бути матеріальними, тобто оформленими у визначений спосіб (відеофільм, комп'ютерна газета, презентація тощо).
На початку семестру проаналізувавши можливості навчального матеріалу з інформатики щодо використання проектної технології, створюю банк можливих типів проектів під час вивчення певних тем.
Найефективніші в навчальному процесі такі типи проектів:
· творчі;
· соціальні;
· дослідницькі;
· рольові;
Над проектом студенти працюють протягом заняття, переважно в групах (міні-проекти), або протягом вивчення певної теми. Робота над проектом складається з декількох етапів:
· підготовчий;
· дослідницький;
· реалізація проекту;
· захист проекту.
Якщо студенти не залучені до активної діяльності, то будь-який змістовий матеріал викличе в них споглядальний інтерес до предмета, що не буде пізнавальним інтересом. Щоб підвищити мотивацію, розбудити в студентах активну діяльність, їм потрібно запропонувати цікаву і значущу проблему. Метод проектів дозволяє студентам перейти від одержання готових знань до їх усвідомленого набуття. Як у будь-якій медалі є два боки, так метод проектного навчання має для студентів свої плюси та мінуси [3].
Так чому є варто займатися проектною роботою?
- студенти самі обирають форми, напрямки, види створення проектів;
- проектна робота заохочує до творчих експериментів, креативного мислення;
- робота продуктивно з’єднує студентів різних рівнів та здібностей;
- даний вид роботи дозволяє перетворити просте заняття в справжнє дійство, де студенти яскраво захищають свої проекти.
Отже, перевагами методу проектів є:
· відсутність готових і однозначних рішень;
· розвиток навичок самоосвіти і самоконтролю;
· розвиток навичок групової діяльності;
· підвищення інформаційної культури – розвиток навичок пошуку, збору, презентації інформації;
· створення комфортного навчання за рахунок того, що кожен студент може проявити себе;
· підвищення мотивації;
· розвиток самостійності та ініціативи, творчих здібностей, здатності до самооцінки;
· інтеграція різних предметів.
Однак, у ході роботи над проектом ви можете відчути нестачу необхідних ресурсів. Звичайно процес дослідження теми потребує не тільки часу, але й необхідних матеріалів [4].
До недоліків проектної діяльності можна віднести:
· проблему суб’єктивної оцінки творчої роботи;
· переоцінку своїх можливостей і потрапляння в стресову ситуацію через неможливість вкластися у визначені строки;
· психологічні комунікативні проблеми: поділ групи на «роботяг» та «баласт»;
· технічні накладки, які можуть вплинути як на процес роботи, так і на кінцевий результат.
Незважаючи на деякі недоліки, проектна робота якнайкраще вписується в компетентнісний підхід, який включає в себе розвиток у студентів трьох компонентів:
· уміння працювати з різними джерелами інформації;
· уміння працювати в групі;
· уміння працювати самостійно.
Сучасне суспільство вимагає від педагогів пошуку, впровадження нових методів навчання, які значно краще готуватимуть студентів до життя в постіндустріальному (інформаційному) суспільстві. Метод проектів - не тільки навчальна технологія, але і виховуюча, яка сприяє формуванню самостійності мислення, прийняття рішень, відповідальності за свої успіхи та успіхи своїх товаришів.
Бібліографічні посилання
1. Логвін В. Метод проектів у контексті сучасної освіти //Завуч. – 2002. - №26. – С.4.
2. Олійник І.П. Використання методу проектів як один з шляхів формування комунікативної компетентності/ Електронний ресурс. - Режим доступу: http://www.nmc.od.ua/wp-content/uploads/2013/10/Oliynik.pd.
3. Осмоловський А. Василенко Л. Від навчального проекту до соціальної самореалізації особистості //Шлях освіти. – 2000. - №2. – С.34-37.
Write a comment