НОСКІНА Л. М.

Кременчуцький педагогічний коледж

імені А. С. Макаренка

 

 

ПІДГОТОВКА СПЕЦІАЛІСТІВ ДОШКІЛЬНОГО ПРОФІЛЮ ДО РОБОТИ

З ВПРОВАДЖЕННЯ ДОСВІДУ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

ЩОДО НАВЧАННЯ ГРАМОТИ ШЕСТИРІЧНИХ ДІТЕЙ

 

З початком освітніх реформ в освіті України відбувається широкий освітянський пошук шляхів вдосконалення процесу розвитку підростаючої особистості та підготовки її до життя. Питання підготовки дітей до школи завжди були актуаль­ними як для батьків, так і для вихователів дошкільних закладів. Упродовж століть від Я.Коменського і К.Ушинського до В.Сухомлинського і сучасності як педагогів, так і батьків хвилює і тривожить одне питання: як підготувати дітей до школи? Чи потрібно вчити дітей читати і писати до шкільного навчання? Якими методиками готувати малюків до школи, щоб їхні діти добре вчились у школі? Особливої гостроти набула проблема підготовки дітей до школи в наш час, коли навчання дітей у школі з шести років, а дошкільна освіта, як вихідна ланка неперервної освіти, стала в Україні обов'язковою для дітей п'яти років, тобто реально виокремилася ще одна про­міжна ланка між дошкільною і шкільною освітою - перед-шкільна. Дошкільні педагогічні працівники  зацікавлені, щоб діти, які ідуть у пер­ший клас, були підготовлені до навчання грамоти. Ми пов'язуємо педагогічну спадщину Сухомлинського із сучасною реформою освіти, зміною філософії освіти, вивчаємо його погляди на школу, учителя та творчо впроваджуємо в життя. Адже всі ми, педагоги, як та осіння природа, не лише щедрі, розважливі, душевні, а й яскраві, емоційні. А ще прагнемо до самовдосконалення. Адже наші вихованці щодня вимагають від нас знань, роз’яснень і просто людського розуміння. На досвіді роботи В.О. Сухомлинського ми можемо переконатись, що на народження естетичних, моральних, інтелектуальних почуттів у душах дошкільників, на їх мовленнєвий розвиток впливає зовнішній фактор – характер навколишньої дійсності. Фахівці дошкільного профілю повинні бути готові сьогодні до використання в роботі педагогічної спадщини В. Сухомлинського.

Для того, щоб успішно здійснювати таку роботу, досвід великого ПЕДАГОГА вивчаємо із майбутніми вихователями на заняттях з методики розвитку мовлення та навчання грамоти, перевіряємо на практиці доступність творів для дітей дошкільного віку педагога, психолога, дослідника і публіциста, громадського діяча, сільського учитель, письменника, праця і творчість якого набули світового визнання В. Сухомлинського.

Ви ніколи не задумувались: якою важкою, втомливою, нецікавою справою стає для дитини в перші дні її шкільного життя читання і письмо, як багато невдач буває в дітей на тернистому шляху до знань. На запитання - «Чому це так?», -  педагоги  можуть легко знайти відповідь у книзі В. О. Сухомлинського «Серце віддаю дітям». Автор поєднує навчання грамоти шестирічних дітей зі спостереженнями за природними явищами і малюванням, які він запровадив у своїй «Школі радості».

Спільний захід організований викладачами шкільної і дошкільної предметно – циклових комісій, присвячений відзначенню щорічної річниці від Дня народження В.О. Сухомлинського допоміг учасникам дві години перебувати у «Школі радості». Брали участь викладачі шкільних і дошкільних методик, студенти денної і заочної форми навчання відділення дошкільної освіти, педагогічні працівники дошкільних навчальних закладів та шкіл м. Кременчука. Доповіді, відеофільми, майстер – класи уроків грамоти на природі за методом В. О. Сухомлинського, проведеного викладачем методики розвитку мовлення та навчання грамоти та студенткою заочної форми навчання Ожерельєвою Інною сприяли підвищенню фахового рівня підготовки спеціаліста дошкільної освіти. .

На щастя в арсеналі минулого ми можемо відшукати поради, рекомендації, принципи, види та багато іншого з приводу керівництва та організації роботи по навчанню грамоти дітей старшого дошкільного віку. Це стосується і педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського. Які ж поради В. О. Сухомлинського ми можемо використовувати в роботі як в дошкільному навчальному закладі, так і в початковій школі.

Рекомендації

В. О. Сухомлинського щодо навчання грамоти шестирічних дітей

1. Діти легко запам'ятовують літери, складають з них слова, коли це заняття осяяне якимось інтересом, пов'язане з грою, адже діти надзвичайно емоційні. Те, що дитина повинна запам'ятати, насамперед  має бути цікавим.

2. Дуже важливо, щоб перед дітьми не ставилося обов’язкове завдання вивчити літери, навчитися читати. Від дитини не можна вимагати: обов'язково запам'ятай, не знатимеш, — погано тобі буде.

3. Обов'язковою передумовою навчання грамоти, на його думку, є виховання у дітей чуття рідної мови . «Поки дитина не відчула аромату слова, не побачила його найтонших відтінків, — не можна взагалі починати навчання гра­моти.»

4. Діти глибоко запам’ятовують те, що схвилювало їхні  почуття, зачарувало красою.

5. Навчання грамоти треба тісно пов’язувати із малюванням.

Єдність зорового і слухового сприймання сприяє одночасному запам’ятанню і літер, і маленького слова.

Труднощі оволодіння грамотою переборюються головним чином завдяки інтересу до малювання.

6. Єдність зорового образу, звучання і емоційне забарвлення слова аж ніяк не виключає самостійного, окремого звукового аналізу. Навпаки, вслуховуючись у звучання слів, діти виділяють у ньому кожний звук, розуміють, що слово складається з окремих звуків і кожному звуку відповідає та чи інша літера.

7. Кожна літера в свідомості дитини пов’язується з наочними образами, тому легко запам’ятовується  і все слово, і кожна літера.  Знаходьте схожість літер і предметів навколишнього світу – це, по суті, фантазія, казка, творчість дітей.

8. Саме в період навчання грамоти багато дітей втрачають віру у свої сили. Організовуйте роботу так, щоб дитина ніколи не відчувала, що в неї нічого не виходить. Пам'ятайте, що кожна виконана робота – це просування   вперед.

9. Читання не повинно відриватися від духовного життя, від думок, почуттів і уявлень дітей. Дитину хвилює одне, а читає вона про інше. Читання збагачує життя дітей лише за умови, коли сло­во торкається найпотаємніших куточків їхніх сердець.

Навчання читання за методом В. О.Сухомлинського – це творчість, тому запозичуйте його тільки творчо.

Він жив, творив і працював

У рідній школі до останку.

Любив дітей і научав,

Щоб те маля ще змалку

Любило поле, ліс, луги,

Любило річку і стежки,

Любило матінку і труд…

Ось тут творив в душі людини

Любов до рідної країни.

Download
НОСКІНА Л. М. .pdf
Adobe Acrobat Document 87.2 KB

Write a comment

Comments: 0