ЯЦЕНКО Т.В.

Педагогічний коледж

імені А.С. Макаренка.

 

ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ДО ФОРМУВАННЯ

ЛОГІКО-МАТЕМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ

 

У зв’язку з оновленням змісту курсу та використанням інноваційних технологій в навчальному процесі розробляються навчальні програми та методичні рекомендації щодо їх реалізації в системі ступеневої підготовки вихователів дітей дошкільного віку. Мета таких програм – вдосконалити і підвищити рівень професійної компетентності спеціалістів дошкільного профілю з питань логіко-математичного розвитку дошкільників.

Важливим показником професійної підготовки студентів до логіко-математичного розвитку дітей є професійні компетентності, якими повинні володіти майбутні спеціалісти дошкільної освіти. Тому вивчення методики поєднується з педагогічною практикою студентів (показовими заняттями, пробною практикою) в дошкільних навчальних закладах, де вони набувають професійних умінь, застосування отриманих знань в роботі з дітьми з логіко-математичного розвитку.

Під час навчального процесу студентам можна запропонувати виконати творчі завдання:

1. Виписати логічні завдання на складання геометричних фігур з математичних паличок (на перетворення однієї фігури в іншу, на перетворення фігур з паличок, провести їх з дітьми).

2. Ознайомитись із змістом логіко-математичних ігор, виготовити зразки наочного матеріалу для них.

3. Скласти ребуси, кросворди, чайнворди на тему “Загадкова математика”.

4. Виготовити різні види лабіринтів для однієї з вікових груп.

5. Підібрати арифметичні задачі з логічним навантаженням. Поміркуйте разом з дітьми. Розв’яжіть задачі.

6. Обговорити ситуацію. Поміркуйте, які з відповідей завжди неправильні. Чому?

7. Підібрати віршовані логічні завдання з математичним змістом.

Студентам корисно поглиблено вивчати наукові дослідження, вклад зарубіжних і вітчизняних педагогів у розвиток теорії методики формування елементарних математичних уявлень. Особливу увагу слід приділити проблемам діагностування логіко-математичного розвитку дошкільників. Актуальні питання теорії і методики формування елементарних математичних уявлень слід включити в зміст курсових робіт.

Під час підготовки майбутніх вихователів до формування логіко-математичної компетентності дошкільників можна прочитати спеціальний курс “Логіки світу”. На лекційних заняттях слід розглянути теоретичні засади формальної логіки як засобу інтелектуального розвитку дошкільників, ознайомити студентів із альтернативними поглядами педагогів минулого і сучасності на логіко-математичний розвиток дошкільників, зробити аналіз авторських програм логіко-математичного розвитку Н.І.Баглаєвої, І.Стеценко та О.Стрижак, творчо складати та реалізувати у своїй навчально-дослідницькій роботі власні програми – проекти логіко-математичного розвитку дошкільників, активно залучати до співпраці батьків вихованців, ознайомитись з варіативними програмами логіко-математичного розвитку дітей старшого дошкільного віку, поглиблено вивчити засоби логіко-математичного розвитку дошкільників: дидактичні та логіко-математичні ігри, завдання з математичними паличками (головоломки), логічні завдання графічного змісту (лабіринти, кросворди, ребуси), арифметичні задачі з логічним навантаженням.

Корисним для майбутніх вихователів буде і провадження в практику роботи активних методів навчання: аналіз педагогічних ситуацій, рішення проблемних завдань, рольові та ділові ігри та ін. Так, наприклад, можна організувати і провести ділову гру “Батьківські збори” на тему: “Логіко-математичний розвиток дошкільників – необхідна умова успішного навчання в школі”, на тему: “Математична готовність дітей дошкільного віку до навчання в сучасній школі”. Можна підготувати та провести ділову гру у формі педагогічної ради, тема: “Теоретико-методичні основи формування уявлень про час у дітей дошкільного віку”. Велика підготовча робота допомагає виявити творчі можливості кожного студента, які виконують ролі завідуючої дошкільним навчальним закладом, психолога, методиста, музичного керівника, вихователів молодшої, середньої та старшої груп, викладача англійської мови, соціального педагога, батьків, соціолога, кореспондента. Студенти опрацьовують рекомендовану літературу, підготовлюють науково-теоретичні повідомлення, огляд наукових досліджень, статей, “вихователі” моделюють фрагменти роботи з дітьми різних вікових груп. Студенти складають систему роботи з формування часових уявлень у дітей старшої групи. “Викладач англійської мови” поділиться досвідом роботи із старшими дошкільниками з формування часових уявлень у дошкільників. “Соціальний педагог” підготує методичні поради для батьків, діти яких ідуть до школи. Наприкінці студенти можуть підготувати виставку методичної літератури, дидактичних посібників, оформили добірку творів художньої літератури для дітей, використання народної мудрості про час в роботі з дошкільниками. З цікавими матеріалами може познайомити “кореспондент”, яка підготує статтю. “Соціолог” повідомить результати соціологічного дослідження в групах факультету дошкільного виховання з проблем часу.

В роботі з майбутніми вихователями слід використовувати нові форми проведення педагогічної ради: конференц-рада, педагогічна сесія та інші, які дають можливість активізувати творчий пошук студентів, готових сприймати і впроваджувати інноваційні педагогічні технології. Навчити студентів оволодівати знаннями самостійно, що є основою для освіти впродовж життя – нелегке завдання для педагога.

 

 

 

Download
ЯЦЕНКО Т. В..pdf
Adobe Acrobat Document 135.9 KB

Write a comment

Comments: 0