ТКАЧУК Т.О.

КВНЗ «Запорізький педагогічний коледж»ЗОР

 

З ДОСВІДУ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО» З ДИСЦИПЛІН ДОДАТКОВОЇ КВАЛІФІКАЦІЇ

 

Формування професійних компетенцій майбутнього вчителя образотворчого мистецтва неможливе без постійного вдосконалення практичних умінь і навичок у галузі зображувальної діяльності. Тому актуальним є розробка та використання в процесі навчання таких завдань, які б розвивали як художні здібності, так і пізнавальні інтереси студентів. Результати виконання завдань пов’язані з вмотивованістю студентів до різних видів художньо-практичної діяльності, визначенням зв’язку завдань з майбутньою професією, можливістю використання власних творів чи виробів в житті.

 

З багатьох навчальних дисциплін значна частина часу відведена на самостійну роботу. Наявність нестандартних, цікавих завдань спонукає студентів до пошукової, творчої роботи. Вдало проходять заняття з виконання колективних робіт, коли загальний результат залежить від кожного члена колективу, від вміння співпрацювати в групі, розподіляти обов’язки та виконувати їх. Наприклад, з навчальної дисципліни «Макетування і моделювання» студенти 3 курсу при виконанні колективної творчої роботи «Село», вдало демонструють уміння працювати в колективі, виробляти спільні дизайн ідеї, використовувати різноманітні засоби трансформації та складання паперу, техніки орігамі, квілінгу, торцювання, толерантно висловлювати власні думки. Ці уміння закріплюються на 4 курсі при створенні пошукового макету паркового дитячого ігрового майданчику. Розподіл завдань проходить в ігровій формі: розігрування лотереї з заздалегідь визначеним технічним завданням для мікрогрупи, або з урахуванням креслярських та конструкторських здібностей кожного студента. Виконання цих завдань дає можливість розкритися студентам, які раніше не проявляли ініціативи та виконували завдання на низькому чи середньому рівні (див. рис.1). 

Ознайомлення з нестандартними техніками роботи з різними художніми матеріалами захоплюють студентів, підштовхують їх до більш творчого втілення свого задуму. Можливість використовувати власні вироби в подальшій професійній діяльності, в оздобленні оточуючого середовища є найкращою мотивацією для виконання якісних робіт. Наприклад, виконання маски казкового персонажу («Макетування та моделювання», 4 курс, див. рис.2), відтворення власного «Я» в просторово-об’ємній формі, розробка власного фірмового стилю («Основи проектування», 4 курс).

 

            Для виконання маски казкового персонажу студенти використовують гіпсовий бинт, що є незвичним, новим і невідомим, а тому цікавим і привабливим. Техніка виконання маски захоплює навіть тих, хто спочатку відмовлявся від неї з етичних чи релігійних міркувань. Студенти допомагають один одному та з нетерпінням чекають на результат. 

Рис.2. Маски, виконанні студентами 4-ОМ (2014-2015 н.р.)

 

 

            При виконанні власного «Я» в об’ємно-просторовій формі студенти відкриваються часто зовсім з іншої сторони. Використовуючи різні техніки та прийоми оздоблення і трансформації паперу, студенти створюють неповторну, унікальну літеру, яка відображає їх характер та настрій. Прагнення втілити свій задум в об’ємно-просторовій формі спонукає їх шукати різні підходи та прийоми для вирішення цього завдання. Адже їхня літера повинна бути найцікавіша, найпривабливіша та нестандартна. Такою, якими є вони в повсякденному житті (див.рис.3).

Рис. 3. Роботи студентів 4-ОМ (2013-2014 н.р.)

 

Для полегшення сприйняття та запам’ятовування інформації, для її систематизації та подальшого використання створено робочий зошит з дисципліни «Макетування та моделювання» до теми «Об’ємне моделювання». В зошиті передбачено виконання записів, представлені питання для контролю і самоконтролю, завдання до практичної та самостійної роботи, основні позначки, складки та базові форми орігамі, послідовність виконання модульного орігамі, посилання на сайти, присвячені орігамі.

 

Приклад сторінки робочого зошита:

Історія виникнення мистецтва орігамі

! Орігамі – …

! Мистецтво створювати паперові моделі зародилося  …

! Перша книга, присвячена мистецтву орігамі, мала назву …

 

 

 

P Питання для контролю і самоконтролю:

В якій країні виникло мистецтво створювати паперові моделі?

Яку роль відігравало мистецтво орігамі в культурі Японії?

З якими історичними подіями пов’язана легенда про тисячу журавликів?

В яких країнах, окрім Китаю та Японії, самостійно виникло мистецтво створювати паперові моделі?

 

 

складки орігамі

http://stranamasterov.ru/node/128196#comment-10123604

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

" Виконання таблиці різних видів згорток орігамі.

Формат виконання: А-3. Матеріал: кольоровий папір.

 

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

" Виконання простого орігамі з таблицею послідовності його складання.

Формат виконання: А-3. Матеріал: кольоровий папір.

! Патерн –  …

P Питання для контролю і самоконтролю:

Яку назву мають наведені схеми?

 

За лініями згину визначте, які базові форми були використанні?

Найбільш різноманітні та цікаві техніки представлені у матеріалознавстві. Створення власних творів при роботі з природним матеріалом, з використанням імітації віражного розпису акриловими фарбами, із сучасними матеріалами приваблює студентів та стимулює їх на подальшу роботу, на опанування даних технік. Вони з готовністю добирають матеріал на доповіді з різноманітних технік: скелетування листя, кристалізація рослин, «топіарій», «скрапбукінг», «торцювання», «холодний фарфор».

            Опанування нових технік та прийомів неможливе без вивчення історії їх походження, особливостей та тонкощів технічних прийомів, матеріалів та інструментів. Сучасна молодь відрізняється способами пошуку та використання інформації. Їм легше знайти, прочитати та проаналізувати електронну інформацію, ніж друковану. Цю властивість слід спрямовувати  в потрібному напрямку, контролювати її, щоб вона не перетворювалася на копіювання зразків без усвідомлення процесу творчого пошуку. Підручники, які рекомендовані при вивченні дисциплін, важко знайти в бібліотеці, але вони є в електронному вигляді в мережі Інтернет, зокрема, деякі з них на сторінці сайту дистанційної освіти коледжу. Наприклад, Джек Хам «Як малювати тварин», Микола Лі «Основы учебного академического рисунка», Віталій Устін «Основи композиції у дизайні».

Студент має можливість перевірити якість засвоєння матеріалу самостійної роботи за допомогою тестових завдань, відчути особистісне зростання та професійне становлення при підготовці повідомлень, резюме, експрес-релізів, колективних захистах проектів, підготовці та демонстрації власних робіт на відкритих виставках-оглядах за результатами роботи за семестр.

 

Бібліографічні посилання

1.Організація навчально-виховного процесу. З досвіду роботи вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації. Випуск 18 – К.: Навчально-методичний центр, 2012.

 

 

Download
ТКАЧУК Т.О..pdf
Adobe Acrobat Document 531.0 KB

Write a comment

Comments: 0